بروزرسانی: 22 آذر 1404
فلسفه آموزش عالی رضا داوری اردکانی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
فلسفه آموزش عالی رضا داوری اردکانی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
جامعه ای که فرهیختگان آن بسیار اندک بودند الان توده وار دارد وارد جهان فرهنگ می شود. کنش دانشگاهی دارد به همان نحوی پیش می رود که از آن انتظار می رفت. از دانشگاه به مثابه یک سوژه خیلی انتظارت خواسته شده است. دانشگاه رسالت خود را در ارتباط با توده ها انجام می دهد.
- یعنی آموزش لزوما خود را با این تغییرات هماهنگ می کند .
- علوم تجربي4.علوم اجتماعي و گنجينه هاي فرهنگي5.
- به نظر پندار گرايان با آموزش درست خواندن و درست نوشتن و دستورزبان تسلط شاگرد براي ارائه افکار و انديشه هايش بيشتر مي شود.
- هم اکنون این کتاب را می توانید از طریق فروشگاه انلاین سروشگان خریداری نمایید.
پایگاه سیمپوزیا، یکی از مجموعه وب سایتهای سیویلیکا می باشد که به اطلاع رسانی کنفرانسهای کشور می پردازد. در این سایت کلیه فراخوانهای کنفرانسهای معتبر علمی کشور را می توانید مشاهده نمایید. بنابراین آنچه از واژه تربیت می توان استنباط کرد این است که تربیت شامل ایجاد یا فعلیت بخشیدن هرنوع کمالی در انسان می شود که مطلوبیت و ارزش داشته باشد. د ــ سرانجام کمک به مردم در گسترش جهان بینی سالم و بهره مندی از یک زندگی سالم انسانی . ۲.ارزش شناسی ((axiology یا فلسفه ارزشها که ماهیت آرمانها ”(ideals) یا ”ارزشهای مطلق ”(ultemate values) یا“خیـــر“ ((goodness و“زیبائی“((beauty را مورد بحث قرار میدهد. ب ــ شناخت شناسی یانظریه معرفت که در باره امکان شناخت یا امکان شناخت جهان و ماهیت خود شناخت بحث می کند.
فلسفه آموزش
راجع به موضوع سوژه گی انسان دانشگاهی، مفهوم را آنقدر مضیق و تنگ نمی گیریم (سوژه مطلقاً مسئول و خودآگاه، فرهیخته)که بر اساس آن وقتی به جامعه دانشگاهی رجوع می کنیم، اظهار کنیم که سوژه دانشگاهی وجود ندارد، یا دانشگاه امکان سوژه گی و فعالیت خودآگاه ندارد. جدای اینکه در فلسفه ما بیشتر از امکان صحبت می کنیم تا امتناع و ضرورت. تعبیر نخبه گرایانه از سوژه، ما را از محروم می کند از سوژه دانشگاهی، اگر با همان مفهوم کلاسیک از فرهیختگی به دانشگاه نگاه کنیم، اوضاع خیلی بغرنج است.
فصل 4: مبارزه طلبی فلسفه هستی گرا
«پیاژه» (Piaget) از مطالعات خود استنتاج نمود که مرحله ی فعالیت رسمی که به هنگام آن توانایی ذهنی به رشد کامل می رسد، صرفا در حدود سن یازده سالگی یا نزدیک سن بلوغ جنسی شروع به شکل گیری می نماید. کتاب «هر آن چه باید بدانم را در مهد کودک آموختم» از این حقیقت حکایت دارد که برای بیشتر ما، صفات اخلاقی شایسته و شخصیت نیکو در پنج سال اول عمرمان شکل گرفته است. متأسفانه، تهیه و تدوین کنندگان دوره های تحصیلی و مطالب درسی ما نتوانسته اند، از یافته های این تحقیقات و استدلالات منطقی در طرح های خود استفاده کنند. بنابراین، دوره های تحصیلی و مطالب درسی غرب در یک مفهوم از دوره های تحصیلی و مطالب درسی اسلامی منسجم تر است. در کشورهای اسلامی حتی اگر محور یا کانونی نیز وجود داشته باشد، همانند وضعیت بیشتر دانشگاه های مالزی، غالبا بر ملاحظات کاربردی استور است تا ملاحظات عقلانی یا مذهبی. شاید تنها استثناء در این میان، دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی است که واحدهایی را بر اساس علوم اسلامی وحیانی به عنوان دروس پایه ارایه می دهد و همه ی دانشجویان اگرچه رشته تخصصی شان اقتصاد، حقوق، مهندسی، آموزش، معماری یا پزشکی باشد، ملزم به گذراندن آن ها هستند.
هرکول مباحث غیر مشترک ریاضیات تجربی کلاسینو راه اندیشه
اصول متعارفه ، اصولي هستند که در همان علم ، اثبات و به کار گرفته مي شوند . علوم تربيتي يک علم کاربردي است و مباني نظري آن توسط علوم ديگر ، به ويژه روانشناسي، به دست مي آيد. مباني نظري آن هم شامل روانشناسي رشد تربيتي است . روانشناسي، تحقيقاتي بين پديده ها انجام مي دهد ( براي مثال ، روابطي بين انگيزه هاي پيشرفت تحصيلي دانش آموز به وجود مي آورد ).